Återhämtning och självomhändertagande

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lyssna på bloggen läst av Carina Landin

Känner du dig ibland otillräcklig och känns det som att livet är i obalans. Allt kanske går i ett och du tar hand om alla andra men glömmer bort dig själv. Om vila är en bristvara på vardagarna tar du kanske oftast igen den på helgen, men om du även har mycket att göra på helgen missar du den värdefulla återhämtningen.

Självomhändertagande är ett jätteviktigt förhållningssätt till livet. Du är säkert inte dålig på att ta hand om dig själv utan kanske bara ovan. Du behöver inte vara fullärda från början utan kan träna på det och på sikt bli mer erfaren. Träna på att ta hand om DIG själv på det sätt som du pysslar om någon du älskar, din relation, dina barn, din vän eller ditt husdjur. Vad får dig att må bra?

Kanske är du alldeles för självkritisk och sysslar med ”egenmobbning”. Försök istället att möta dig själv med förståelse och värme. Det är ok att önska att saker vore annorlunda och känna ilska eller ledsamhet.

Återhämtning och balans är även de mest avgörande för ett hälsosamt liv där kropp och själ kan kommunicera med varandra. Du jobbar antagligen med livsstilsförändringar som fysisk träning, kost osv men du tar kanske för givet att hjärnan bara ska fungera och hänga med. Tillsammans med nervsystemet behöver hjärnan tränas på samma sätt som du prioriterar fysisk träning. Om du prioriterar att träna din hjärna i din vardag kommer du att nå mer långsiktiga och hållbara förändringar.

11 TIPS FÖR ÅTERHÄMTNING OCH SJÄLVOMHÄNDERTAGANDE

Så hur börjar du att träna på att ta hand om dig själv lite mer i din vardag? Det behöver inte vara så stort och svårt – det är i det lilla som all förändring börjar och det är du värd.

  1. NOLLTID – TRYCKUTJÄMNA I VARDAGEN – Handen på hjärtat, om du skulle se över din dag med allt du gör, finns det utrymme att hitta 20 minuter? Nolltid är inte läsning, tv-tittande, träning eller sociala medier, utan tex: Yoga, andningsövningar, meditation eller lyssna på någon musik som berör dig.
  2. GOD SÖMN – Mellan klockan 22-06 vilar kroppen som allra bäst.
  3. SKOGSBADA – Att skogsbada är ett annat namn för att vistas i skogen. Enligt forskning har naturen en mycket läkande effekt på kroppen, ett riktigt motgift mot stress. Gå ut i skogen och njut!
  4. ANDAS RÄTT – Ytlig/hög andning är stressande för kroppen. Se till att genom näsan djupandas sakta, ända ner i magen. Låt utandningen vara längre än inandningen, då utandningen aktiverar ditt lugn- och rosystem. Andas tex in i 4 sekunder och andas ut i 6 sekunder. Genom andningen påverkar du hela ditt system, hållningen och cellernas syresättningen.
  5. EN LUGN PROMENAD – Ta en lugn promenad och reflektera över vad du ser, hör och doftar.
  6. SAKTA NED – Gör allt du gör fast långsammare. Mycket långsammare.
  7. POWERNAP – Sov en stund. En kvart mitt på dagen kan göra mirakel.
  8. TOMGLO – Ta några minuter och titta in i väggen eller ut genom fönstret. Försök att inte tänka så mycket på något utan bara just tomglo.
  9. MEDITERA – Det finns många sätt att meditera på och tomglo är ett av dem. Har du svårt för att meditera kan det vara till hjälp att lyssna på en guidad meditation.
  10. GÖR INGENTING! – Sätt dig ner någonstans där du är fri från skärmar och ljud, hemma eller i naturen. Utmana dig själv och se hur länge du kan sitta utan att göra någonting.
  11. LUGN TRÄNING – Yoga, qiqong och stretch mm. Om det är svårt att hitta sammanhängande tid, glesa ur- sålla i dagen och hitta små luckor. Ligg ner eller gå i 5-7 minuter och fokusera på andningen.

Var din inre mentor istället för kritiker och glöm inte att förändring aldrig är omöjlig

Varma hälsningar,

Carina Landin, samtalsterapeut på HerCare

Vill du boka ett samtal med mig kan du göra det här:

Boka tid

 

Mer om depression och nedstämdhet på klimakteriepodden

I det här avsnittet möter Åsa Melin vår fina allmänläkaren Ella Hallberg. Du får höra hur klimakteriet och hormonsvängningar kan vara en utlösande faktor för dåligt psykiskt mående. Ofta finns någon form av stress med som i sin tur ger dålig sömn och kan skapa en ond cirkel. Kronisk inflammation med dålig tarmfunktion gör det svårare att skapa ”måbra” hormon, dåliga relationer och brist på rörelse kan vara andra skäl till att du behöver hjälp. Orsakerna kan vara många och vitt skilda.

Lyssna här: