Är jag i förklimakteriet eller i klimakteriet?

Allteftersom äggstockarnas hormonproduktion minskar genomgår du först förklimakteriet, sen klimakteriet. Var och en av dessa faser har en egen uppsättning möjliga känslomässiga och fysiska symptom och lösningar.

En del kvinnor glider bara igenom dessa övergångar utan särskilt många symptom medan andra upplever alla möjliga slags känslomässiga och fysiska besvär.

Många känner plötsligt inte igen sig själva. De blir lättirriterade oroliga, ångestfyllda, och får plötsliga gråtattacker. De kan känna sig som om de håller på att bli galna. Många förstår inte riktigt vad förklimakteriet är för att den här fasen i livet är bortglömd och nertystad. Man tror att allt är ok för att man fortfarande har mens. Men så är det inte, förklimakteriet kan börja tio år innan klimakteriet.

Hos vissa kan det börja så tidigt som vid 35 års ålder även om de flesta inte börjar känna av dem förrän vid 40-45-års åldern. Besvären beror på att hjärnkemin har förändrats av att hormonbalansen blivit störd. När kroppen inte längre producerar tillräckligt av det lugnande hormonet progesteron blir det en östrogendominans. Du kan då känna dig lättirriterad, grinig och orolig eftersom östrogen stimulerar kroppen.

Tecken på att du är i förklimakteriet och inte bara har en jobbig PMS är att symtomen inte försvinner när mensen börjar och att mensen blir tyngre, ofta tätare, och ofta med blodklumpar. Andra vanliga symtom är nattsvettningar, vallningar och problem med sömnen.

Eftersom behandlingen är helt olika i förklimakteriet och klimakteriet så är det viktigt att ta reda på viken fas du befinner dig i.

Proverna som kan tas någon gång mellan dag 3-5 av mensen heter:

  • FSH
  • Östradiol

Om FSH är högre än 22 och östradiol är lägre än 150 är du troligtvisi klimakteriet. (Ja, man kan vara i klimakteriet fast man fortfarande har mens).

Om du är i klimakteriet behöver du både bioidentiskt östrogen och bioidentiskt progesteron.

Om FSH är runt 10-22 och har de symptom jag tidigare beskrev så är du i förklimakteriet och behöver ibland bioidentiskt progesteron för att minska blödningarna och få mer regelbunden mens.

Det är också viktigt att göra livsstilsförändringar, dra ner på stressen och satsa på kost och tillskott som stärker hormonsystemet. I denna fas kan akupunktur också hjälpa med att normalisera hormonerna och därför minska vissa symptom.